Profiler på Læsø Efterskole

Når vi på Læsø Efterskole taler om skolens profiler, og ikke profilfag eller at skolen udbyder en række linjefag, er det, fordi vi har en anden tilgang til, hvad vi slår os op på, end mange andre skoler.

Læsø Efterskole har profiler, fordi vi ikke vil begrænse os til enkelte fagligheder i løbet af året. Læsø emmer af muligheder, og vi vil helst ikke sortere noget fra. Vi skal derfor opleve så mange forskellige fagligheder som muligt i løbet af vores efterskoleår.

Fælles for vores fire profiler er, at de bygger på de mange gode oplevelser, der er at hente i naturen, både for de adrætte til lands og vands, men også for tænkerne, de bæredygtige, økologerne, spiritualisterne og så mange andre. Læsø er et epicenter for gode naturoplevelser.

Hvor meget fylder profiler på Læsø Efterskole?

Alle elever skal vælge en profil de ønsker at følge i løbet af et efterskoleår. Du vil dermed være en del af et hold, hvor I alle arbejder med samme fokus. Der er profilundervisning 2 timer om ugen, med mulighed for ekstra interessetimer.

Nogle forløb kører separat på den enkelte profil, andre mellem to eller tre profiler, mens andre kan studeres på tværs af hele skolen. Fx kan et studie i astronomi dække felter som navigation, biodynamik, lysforurening og historie og dermed være en medspiller for alle fire profiler.

Dette bliver en naturlig del af årets forløb, og samspillet mellem forskellige profiler er med til at skabe interesser på tværs af profilerne.

Vi forventer at du, gennem din profilundervisning, bliver præsenteret for op til flere udfordringer, aktiviteter og spørgsmål, som du aldrig selv havde overvejet, og som kan give dig mod på at sige ja til nye udfordringer fremadrettet.

De mindre elementer der udgør profilerne kan lede til yderligere fordybelse gennem skolens valgfag, hvor man kan vælge at tilegne sig yderligere færdigheder inden for et emne. Skolens dagligdag omhandler også i vid grad emnerne omkring profilerne, hvor daglige aktiviteter, sportgrene, ture, resurser, kommer i spil i samtalen mellem eleverne.

Hvad indeholder en profil?

Vores profiler tager udgangspunkt i et tema, og temaerne udspringer fra Læsøs mange kvaliteter. Derfor er en profil ikke en entydig størrelse, men variabel, alt efter hvor holdet og underviseren leder det hen.

I menuen kan du se eksempler på hvad de forskellige profiler KAN indeholde, eller du kan gå direkte til den enkelte profil.

• Introduktion til Dykning
  • Sejlads og Navigation
  • Fiskeri fra Kutter og Land
  • Havsport, Havkajak, Kitesurfing o.a.
  • Forskellige slags vandterapi
  • Naturbevarelse og bæredygtighed
  • Livet i havet (Biologi/naturfag)

• Golf på Læsø Seaside Golfbane
  • Dyr og planter (Biologi/naturfag)
  • Bæredygtigt byggeri
  • Forskellige meditative terapiformer
  • Naturbevarelse og bæredygtighed
  • Ridning over Rønnerne
  • Natursport, O-løb, trekking, MBK eller løbe trails o.a.

• Madkundskab og Gastronomi
  • Bæredygtigt og Biodynamisk
  • Sankning i det Fri
  • Regnskab og Stordrift