Valgfag

Inden skolestart vil alle elever få tilsendt en liste over de først udbudte valgfag. Listen er kort, og rummer lidt faglighed fra alle skolens profiler.

Vi håber at eleverne har lyst til at udfordre sig selv, og komme lidt ud af deres komfortzone. Disse valgfag varer typisk et par måneder, så man kommer godt i gang med året.

I den næste tid vil eleverne fra en større liste igen kunne vælge valgfag. Men flere valgfag betyder også potentielt mindre hold, og mindre hold kan betyde at hold ikke bliver oprettet. Derfor vil der her blive afholdt en demokratisk udvælgelse, og diskussion om de enkelte valgfag, for at se om man i fælles dialog og samtale kan få mest muligt til at gå op.

Herunder finder du den fulde liste over de valgfag vi tilbyder.

Der vil være fokus på færdigheder indenfor dressur. Holdet kommer til at gå i dybden med hvordan man agerer med hesten i stævne og konkurrence regi.

Der rides i de forskellige terræner Læsø kan byde på. Fx. rolige rideture i skoven, på stranden og i hedelandskaber. Dette giver mulighed for dels at finde ro i ridningen, men også ro i sindet.

Oplæring i at bringe islandshesten i tølt. Der bliver gået i dybden med islandshestens unikke egenskab – Tølt. Der tages udgangspunkt i, at alle elever skal kunne sætte i tølt på mindst to forskellige heste, således at rytteren lærer at få det til at fungere med flere forskellige heste.

Valgfaget her fungerer som en introduktion til kitesurfing som interesse og sportsgren. Eleverne vil komme til at afprøve udstyr, tillære sig færdigheder, udføre fysisk træning og praktisk forarbejde.
Der vil blive mindst en træningsweekendtur forud for KiteCamp i uge 39.

Golf på Læsø Seaside Golfklub. Klubben har egen træner, 9 hullers pitch and put, driving range og en mindre golf shop.

Der vil være mulighed for samspil med Læsø Ungdom. Der trænes og spilles internt på øen, men der vil også være mulighed for at deltage til kampe på vegne af Læsø Ungdoms fodboldhold.

Der skal spilles tennis, paddle tennis og badminton i rotation alt efter hvor mange elever der er på valgfaget.

Vi skal undersøge lokale kunstnere og det vil være muligt at være med til at danne personlighed for efterskolen. Eleverne kan være med til at præge skolen med nytænkende og bæredygtige værker.

Dette valgfag kan vælges helårligt.

Genbrug, bæredygtighed, design og funktionalitet er overskrifterne i dette valgfag. Eleverne skal lave produkter som ikke bare er flotte, men også gennemførte og brugbare.
Der skal laves lamper, bygges sceneelementer, sys tøj, og skabes og formes brugskunst.

Dette valgfag kan vælges helårligt.

Mediefaget er en vigtig del af ethvert udtryk der skal videre end kamerarullen på en smartphone. Her lærer eleverne om foto- og videoredigering, sceneteknik (lys og lyd), og vil være med til at forme Læsø-E-posten, som er vores efterskoleblad.

Dette valgfag kan vælges helårligt.

Her har eleverne mulighed for at fastholde deres interesse for musik. Der er plads til alt fra klassisk stryg, til blues og rock.

Dette valgfag kan vælges helårligt.

Et valgfag for de elever der gerne vil bruge det skrevne ord til andet end lektier og SoMe opslag. Vi skal bl.a. kigge på lokale forfattere af både artikler, lyriske værker, romaner og kogebøger. Eleverne kan ligeledes være med til at finde de gode historier til vores efterskoleblad, Læsø-E-posten. Ligeledes kan der skrives digte, noveller eller måske en hel roman.

Dette valgfag kan vælges helårligt.

For eleverne der går med en skuespiller gemt, eller som vil udfodre sig selv ved at tale foran en hel sal af mennesker. Vi skal slippe tøjlerne og bringe følelser, bevægelser og stemmer i spil.

Også her vil der være mulighed for samspil med Læsø Ungdom.

Skolen råder desværre ikke over teknisk udstyr til at udbyde faget på skolens computere. Det er derfor kun muligt at deltage i eSport valgfaget, hvis man selv medbringer computer.

(Løb og mountainbike)
Valgfaget her byder på optræningsforløb til større løb og arrangementer i løbet af året. Fx tilbyder Læsø Ultra deltagelse i både halvmaraton, maraton og 65 km løb.
Eleverne kommer til at arbejde med teknik, stamina og terræn.

Her har vi fokus på at sætte tempoet og pulsen ned. Livet på en efterskole er fyldt med tilbud og ting der skal afprøves, og nogle dage når man næsten ikke at sætte sig ned. I valgfaget her kommer eleverne til at arbejde med at fjerne de forstyrrende tanker og fylde kroppen og hjernen med ny energi.

For elever som elsker at spille spil. Der skal prøves kræfter med både klassiske og nye brætspil. Vi skal diskutere forbedringer af eksisterende spil og endda prøve at udvikle vores helt egne.

For eleverne der kan lide at bage. Her er der mulighed for at skabe sin egen surdej og ikke mindst forstå dens effekt på bagværk. Har man først smagt brød lavet på “den gode” surdej, er man ikke i tvivl. Vi skal undersøge processen og forstå kemien bag.