Transport

På trods af at vi ligger placeret midt på Læsø er det både hurtigt, nemt – og ikke mindst GRATIS at komme til skolen fra Frederikshavn.

Læsø ligger ikke så langt fra fastlandet. Derfor tager det kun 1½ time med færgen fra Frederikshavn til Vesterø Havn.

Læsøfærgen har i dialog med os, og i forbindelse med landevejsprincippet indført gratis færgeoverfart for unge under 18 år. Det gør, at overfarten er gratis for alle vores elever. Samtidig er NT’s rute 940, som kører rundt på Læsø gratis. Bussen kører fra færgens landgang og stopper lige foran Læsø Efterskole.

Den eneste trafik man skal tænke er derfor rejsen til Frederikshavn.

Sejlplanen kan findes her.

Fællesskabet er i højsædet på rejsen

Når eleverne skal til og fra skolen i weekender tager alle som udgangspunkt den samme bus og færge. En stor del af rejsen sker altså sammen med de andre elever, og vi anbefaler derfor afgangen fra Læsø torsdag kl. 15:00 og tilbage fra Frederikshavn søndag kl. 20:30.

I Storm og blæst

Ja, den har vi også tænkt på! Hvis det trækker op til uvejr inden afrejse sender vi børnene med en tidligere afgang fra øen, så vi dermed sikrer os at de kan komme hjem. Skulle uheldet være ude og stormen har varet uforudsigeligt længe, tager vi os selvfølgelig kærligt af dem, og giver dem en føler på naturens krafter nærkontakt med havoverfladen.

Hvis det er på en afgang mod Læsø, at vejret nægter passage over Kattegat, håber vi selvfølgelig på at kunne melde det ud i så god tid, så man ikke strander i Frederikshavn, men ellers har vi en aftale med et hotel i Frederikshavn om midlertidig indlogering.